first part of logo 'Máš' first part of logo 'umělecké' first part of logo 'střevo' first part of logo '?'

2018/19 TÉMA: GYŰJTÉS

Mit és milyen formában gyűjtünk? Hogyan osztályozzuk őket és hogyan nevezzük őket? Mi a célja egy gyűjteménynek és milyen formában jöhet létre? Egy gyűjteményben csak kézzelfogható tárgyakat helyezhetünk el? Mit mond el rólunk a gyűjteményünk? A gyűjtés nem feltétlenül csak a múzeumokhoz köthető. Nem csak festményeket, fotókat, kisebb tárgyakat gyűjthetünk, hanem emlékeket, barátokat és/ vagy likeokat az Facebookon vagy az Instán, de gyűjteményünknek falakra sincs feltétlen szüksége, elférhet akár a számítógépünk egy mappájában is.

A 16. század elterjedt a csodakamrák (Wunderkammer/ Cabinets of Curiosities), a 19. században átadták helyüket a nyilvános múzeumoknak és galériáknak. A 70-es években Andy Warhol hétköznapi tárgyakból álló gyűjteményét időkapszulákba helyezte, akárcsak Damian Hirst a természettudományos gyűjteményét. Bp. Szabó György is mindennapi tárgyak gyűjtésével és rendszerezésével hozza létre kollázsait. Neked milyen a személyes gyűjteményed?

 

2019/2020 TÉMA: BUTTERFLY-EFFECT / PILLANGÓ-HATÁS

Vajon okozhat-e egy pillangó aprócska szárnycsapása jelentős változást a világ másik felén? Vajon milyen hatással lehetnek a jövőnkre cselekedeteink és a napról napra történő kis változtatások az életünkben? Az újrahasznosítás, a veszélyeztetett fajok védelme, az ökológiai lábnyomunk csökkentése megmentheti a világunkat?

Neked mi a véleményed erről? Az idei Van művészi vénád? pályázaton képzőművészeti alkotások formájában mutathatod meg, hogy a te pillangóhatásod mit változtatna a világunkon.

 

2020/21 TÉMA: BÁLVÁNYOK ÉS PÉLDAKÉPEK

Az idők kezdete óta velünk együtt élnek és hűen tükrözik az egyes ember, egy csoport vagy éppen az egész emberiség világról alkotott képét. Bálványai, példaképei mindenkinek vannak. Ahogy változunk, változnak velünk a példaképeink is, de az biztos, hogy végig kísérik életünket. Ideje most kicsit kritikusabban megvizsgálni őket!

Milyen szerepe van a bálványoknak folyamatosan változó világunkban? Hogyan viszonyulunk ma a történelmi idolokhoz, a szobraik által kiváltott érzéseinkhez és a valódi jelentésük körüli vitához? Milyen pozitív vagy negatív hatást gyakorolnak személyiségünkre?

Téged milyen példaképek kísérnek és mit jelentenek a számodra? Nézzük csak meg, hogy milyen szerepet játszottak ezek a tiszteletnek örvendő személyek a történelem során akár mint karizmatikus vezetők, tehetséges manipulátorok, diktátorok, a modern idők mindenható istenei és istennői! Milyen jelentőséggel bírtak a társadalom és a kultúra területén és hogyan befolyásolták az emberek gondolkodásmódját és értékrendjét?

A 2020/2021. évi Bálványok és példaképek kiállítás online is bejárható a következő linken.

A kiállítás online katalógusa ide kattintva érhető el.

 

2021/2022 TÉMA: A VÁLASZTÁS SZABADSÁGA

Milyen terméket vegyünk le a boltok polcairól? Hogyan foglaljunk állást egy vitás kérdésben? Felemeljük-e a szavunkat egy szituációban? Közbelépjünk-e, ha valakit bántanak mellettünk? Mit tehetünk az emberiséget érintő kérdésekben? Mennyiben járul hozzá a mi választásunk az egész világ működéséhez?

A választás szabadsága bármennyire is alapvetőnek tűnik, nem adatott meg mindenkinek és nem is olyan könnyű dolog. A választásaink ugyanis felelősséggel is járnak, hiszen nemcsak ránk, de környezetünkre is hatással vannak.

A döntések a hétköznapi élet mellett a művészet világát is átszővik, alakítják és befolyásolják. Az egyéni választások egy művész esetében a téma, a technika, a kifejezésmód és a művek kommunikációja terén is megjelenhetnek. Beemelni a hétköznapi használati tárgyakat alkotásaikba, felhasználni a testüket egy üzenet közvetítésére, felvállalni egy kényes kérdést műveikben mind-mind választás kérdése volt, amelyek nagyban befolyásolták a művészet történetét.

Te, hogyan választasz? Részt veszel az idei Van művészi vénád? pályázaton?

Díjazottak

I. helyezett: Annák csapat (Drexler Anna, Éberling Anna; felkészítő tanár: Boskovitzné Csernyánszky Katalin; iskola: Berzsenyi Dániel Gimnázium)
II. helyezett: Pierce & Pierce csapat (Antal Zsuzsi, Németh Márton; felkészítő tanár: Bérczes Gergely; iskola: Nyíregyházi Krúdy Gyula Gimnázium)
III. helyezett: Heuréka csapat (Duynstee Liza, Kanizsai Péter Jakab, Kovács Bence, Vidor Nikoletta; felkészítő tanár: Boskovitzné Csernyánszky Katalin; iskola: Berzsenyi Dániel Gimnázium)

Különdíjban részesültek
Legjobb prezentáció: BV csapat (Benkovics Virág, Bethlendi Borbála; felkészítő tanár: Kóczán Gábor; iskola: Jaschik Álmos Művészeti Szakgimnázium és Technikum)
Legjobb csapatmunka: Ikarosz csapat (Czigány Panna, Pogány Petra, Vinis Anita; felkészítő tanár: Váradi Emese; iskola: Karinthy Frigyes Gimnázium)
Újító technika: Fény csapat (Balázs Csenge Ágnes, Fehér Dániel, Mészáros Mia Petra, Vereb Ágnes, Vonyik Samu; felkészítő tanár: Trojkó Ildikó; iskola: Újpesti Bródy Imre Gimnázium)

Az idei évben két pedagógus kapott különdíjat a Budapesti Corvinus Egyetem Vizuális Kultúra Kutatócsoportjának felajánlásából. Díjuk az V. Művészetpedagógiai Konferencián való részvétel támogatása. A díjakat kapták:
• Boskovitzné Csernyánszky Katalin
• Trojkó Ildikó

Kiállítási lehetőséget kaptak:

ArTér csapat: Buchholcz Luca, Kakuszi Bettina, Patai Regina, Szorcsik Miklós; felkészítő tanár: Bata Anikó (Gedói Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Szegedi Deák Ferenc Gimnázium, Szegedi SZC Vedres István Technikum, SZTE Kossuth Zsuzsanna Technikum és Szakképző Iskola)

Meraki csapat: Görcsi Beatrix, Halápi Molli Csenge, Walter Borka; felkészítő tanár: Mészáros Marianna Margit (Kecskeméti SZC Kandó Kálmán Technikum)

Palánták csapat: Baleja Zina, Epervári Míra, Józsa Attila, Lengyel Zsófia, Pázmándi Lóránt, Sirmer Blanka, Stiller Noel; felkészítő tanár: Csanádi-Bognár Szilvia, Makara Veronika (Tomori Pál Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Technikum)

A zsűri tagjai voltak:
Prof. Dr. Kárpáti Andrea – MTA-ELTE Vizuális Kultúra Szakmódszertani Kutatócsoport kutatásvezetője
Garami Gréta – a Deák17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria igazgatójának SZMSZ szerinti helyettese
Fenyvesi Áron – művészettörténész, kurátor – acb Galéria
Hemrik László – Ludwig Múzeum Múzeumpedagógiai Osztály vezetője
Lucza Zsigmond – képzőművész, művésztanár

Elkészült a 2021/2022-es év katalógusa is, megtekinthetitek a kiállításra került pályázatokat a linkre kattintva: A választás szabadsága – 2021/2022


2022/23 TÉMA: FOOD

A 14. alkalommal megrendezett Van Művészi Vénád? nemzetközi pályázat témája: a FOOD*. Az elsőre talán közönségesnek ható téma számos izgalmas megközelítési lehetőséget kínál.

A táplálékok jelentik a biológiai létezésünk egyik alapját. Az életben maradásunkhoz ennünk kell. Hogy mit, az sok mindentől függ: hol élünk, mihez jutunk hozzá, fiatalok vagy öregek, egészségesek vagy betegek vagyunk. Az ételek ezzel együtt az identitásunk részét képezik, fontos kulturális tartalmakat hordoznak, így alkalmasak a nemzetek/etnikumok közötti kommunikációra is. De nem csak a testnek, a szellemnek is szüksége van a finom fogásokra. Előállításukkor kiélhetjük a kreativitásunkat. Az sem véletlen, hogy a különböző ételek, élelmiszer-alapanyagok gyakran jelennek meg művészi ábrázolásokban, sőt maguk is műalkotásokká válhatnak.  

Nem hagyhatjuk figyelmen kívül az élelem társadalmi, gazdasági, politikai vetületét. Csak néhányat említünk: a környezeti hatásokból, az egyenlőtlen elosztásából, a társadalmi különbségekből adódó élelmiszerhiány; éhezés; a fejlett világban tapasztalható élelmiszer-pazarlás; a hátrányos helyzetű régiók, társadalmi csoportok egészségtelen táplálkozása…

Olyan időszakot élünk itt Közép-Kelet-Európában – nem kis részben az ukrajnai háború következtében -,  hogy új hangsúlyok, új normák, új viszonyok születnek az élelemmel kapcsolatban.

*FOOD: élelem, étel, élelmiszer, táplálék