first part of logo 'Máš' first part of logo 'umělecké' first part of logo 'střevo' first part of logo '?'

BIG16: Fényvándorlás

projekt adatai

pályázat címe: Fényvándorlás
csapat neve: BIG16
iskola: Újpesti Bródy Imre Gimnázium
felkészítő tanár(ok): Trojkó Ildikó
pályázók: Horváth Sára Regina, Ivanov Milán György, Kabdebó Nóra, Koncz Olivér, Tóth Katinka Klára, Vámosi Réka Csenge
helyezés: I. helyezés

 

projekt leírása

Csapatunk a gyűjtés témában a villanykörték felhalmozása mellett döntött, a fotó tanórán éppen aktuális témánk, a fénymodulátor adta ihletnek köszönhetően.

A fényt különböző módon áteresztő anyagokkal kísérleteztünk. Fémből, üvegből készült tárgyakat fényképeztünk. Visszatérő elemünk volt a villanykörte, amelyben mindkét anyag benne van.

Projektünk első koncepciója volt, hogy több villanykörtén át vetítünk vizuális anyagot mobil telefonok segítségével. Erőteljes vizuális élményt jelentő fotókat készítettünk különböző technikai aparátusokkal, tükörreflexes és milc fényképezőgépekkel, szkennerrel. A csapat hétről hétre újabb ötletekkel állt elő, mint például a beszkennelt világító testekről készített tárgyanimációs munkákkal. Pontosan eltervezett kompozíciók készítése során részletesen megfigyeltük a gyűjtött tárgyaink különböző tulajdonságait: törékenység, fényvisszaverődés, az üveg torzítása, illetve az elmozdítás során történő új alakzatok, mintázatok születése. A villanykörték számunkra megtestesítik a tökéletes  fénymodulátort, hiszen beállítástól függően módosítja a fényt. ,, A fénymodulátor szerepe a fény elfogása, visszatükrözése és modulálása. “ (Moholy-Nagy László: Látás Mozgásban 198. oldal)

Azt gondoltuk, hogy végtelen számú villanykörtét kell gyűjtenünk, ahhoz, hogy létrehozzunk egy térbeli installációt, melyben egyesítjük a különböző formájú, méretű, színű, anyagú világító testeket. Felfüggesztettünk körülbelül 100 villanykörtét vékony acéldróttal egy dísztárcsára, amelyet eredetileg mennyezetre szerelve képzeltünk el. A kiállításon egy négyzet alapú oszlopba illesztve látható „Fényvándorlás” projektünk központi tárgya.

Installációnkban nem a világító testek adják a fényt, hanem átlátszóságuknál fogva és anyagukból következően továbbítják a rájuk érkező fénysugarakat. Az általunk készített tárgyanimációt vetítjük az eredeti funkciójuktól megfosztott üvegtárgyakra. Tehát a mozgókép projektorral vetítve az átlátszókon fénysugarakként átvándorol, a tejüvegen pedig mozgóképtöredékként megjelenik. Hangzó anyagként, az izzólámpák csörömpöléséból keletkező zörej hallatszik. A „Fényvándorlás” installációra  tervezett vetítés a kísérletezés során önálló filmetüddé vált. A sokféle tárgyanimációból, az izzólámpák felfüggesztésekor rögzített hangból Koncz Olivér  elkészítette a csapat „Fényvándorlás” filmjét, amelyet egy televízión végtelen lejátszásra állítva bemutatunk.

A film és a térbeli konstrukció mellett 9 db A/4-es fényképet is kiállítunk.

Egy egyszerű hétköznapi tárgy újjászületett az alkotói folyamat által. További értelmezéseket indíthat el a befogadók nyitottságától függően.

BIG 16: Horváth Sára, Ivanov Milán, Kabdebó Nóra, Koncz Olivér, Tóth Katinka, Vámosi Réka, az Újpesti Bródy Imre Gimnázium 10. média osztály fotó szakos tanulói

Köszönettel tartozunk osztálytársainknak, különösen Bernáth Angélának; tanárunknak, Trojkó Ildikónak és a sok ismeretlennek, aki az elhasznált izzóit visszavitte a Ledison világítástechnikai szaküzlet hulladékgyűjtőjébe.

————————————————————————————————————————————-

As this year’s topic was ‘COLLECTING’, our team started to gather light bulbs. During our  photography class we were working with the light and space modulators (Moholy), which gave us the inspiration for our piece.

We were experimenting with the transparency of materials like metal and glass, and how they react to light and camera flash. We started to focus on light bulbs because they combined the characteristics of both materials.

We had the chance to make a visual experience with our photos that we took with DSLR, Milc cameras and also with the help of a scanner at school. Our group came up with new ideas week by week, like making an animation of our scanned photos of luminous objects. We observed our objects’ features: fragility, reflection, deformation of the glass and the new shapes and patterns that formed when we were moving them. Light bulbs appeared to be  the perfect light modulators for us because they can change the light with every movement. ˇ”The light modulator’s role capturing the light, reflecting and modulating it.” (László Moholy-Nagy: Vision in Motion, Paul Theobald Company, 1945, 1961; Műcsarnok-Intermédia, 1996, page,198.)

We felt as though we had to collect an infinite amount of light bulbs to create a spatial installation in which we could combine illuminative bodies with different shapes, sizes, colours and materials. We had hung around a hundred light bulbs with thin steel wires to a hubcap. At the exhibition it is in a square-based stand which has our project (Wonder of Lights) in its center.

In our installation not the illuminative bodies are the ones that give us the real light, but due to their clarity and material they are able to let  the light pass through them.

After several different ideas our final concept turned out to be a multimedia project containing the above mentioned installation, 9 photos on the wall and a video film. Originally this video was planned to be projected on the bulbs, but in the end it started to live its own life with its own soundtrack, which is nothing else than the tinkling sound of the bulbs while they were being hung up. The film itself was produced by Oliver Koncz, and played continuously on a TV set.

A simple everyday object could be reborn during the creative process, and can indicate further interpretations depending on the audience.

 

Acknowledgements:

We would like to say thank you to our teacher: Ildikó Trojkó, our classmates, especially Angéla Bernáth, and to many unknown people, who collected their light bulbs selectively.

BIG 16: Sára Horváth, Milán Ivanov, Nóra Kabdebó, Olivér Koncz, Katinka Tóth, Réka Vámosi the students of Imre Bródy Academic Secondary School specialised in media.