first part of logo 'Máš' first part of logo 'umělecké' first part of logo 'střevo' first part of logo '?'

Gondolkodj: „Bökd már ki”

projekt adatai

pályázat címe: „Bökd már ki”
csapat neve: Gondolkodj
iskola: Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakgimnázium
felkészítő tanár(ok): Styrna Katalin, Bosák Levente, Vata Enikő
pályázók: Nagy Réka, Orsós Imre
helyezés: különdíj

 

koncepció leírása

MINDENKINEK, AKIT ÉRDEKEL MINDENKI

Mindenki gondolkodott már azon, hogyan is működnek embertársai. Mi járhat a fejükben, mikor velünk beszélnek, mit gondolhatnak rólunk? Milyen jó lenne, ha lenne egy olyan eszköz, ami egy ilyen témájú beszélgetés kezdeményezésében segíthetne! Ez volt az első gondolat, ami elindította a játékunk kitalálását. Tudtuk, hogy igen hasznos dolog lehet, hiszen emberi kapcsolatok létrehozásában és ápolásában segíthet majd. Gyűjtésünk témája az érzelmek vizsgálata, ami által sok új embert volt szerencsénk jobban megismerni. Csapatunk két főből áll. A Pécsi Művészeti Gimnázium 12. B osztály tanulói vagyunk. Nagy Réka Viktória ötvös szakos tanuló és Orsós Imre textil szakos diák. Mind a ketten külön-külön is és közösen is beleástuk magunkat a témába, gyűjtéseket és kutatásokat, hatásvizsgálatokat végeztünk. Kiinduló gondolatunk és tárgyunk az Imi által elkészített nemezszív volt. Eredetileg barátja segítségére készítette, azért, hogy érzékletesebben ki tudja fejezni magát a mindennapjaiban körülvevő dolgok és emberek hatásairól. „A bökd már ki”, mint cím egy szójáték, a társasunk használati módjára utal. Az elsődleges célunk az volt, hogy létrehozzunk egy többszemélyes, kommunikációs készségfejlesztő társasjátékot. A társasjáték könnyed stílusával a zárkózott embereket szeretnénk átsegíteni a kapcsolatteremtés nehézségein.

A játékunk központi eleme egy nemezelt szív. A szív 8 részre van osztva, amelyhez 8 alapérzelmet választottunk ki, az érzelmekhez pedig saját elképzelésünk szerint színeket párosítottunk. Az érzelmeket igyekeztünk úgy kiválogatni, hogy képesek legyünk lefedni velük egy átlagos napot. Az alapjátékban a maximum nyolcfős csapat tagjai először különböző színű fonalakat húznak ki a szívből. A színeknek különböző érzelmekre utaló jelentése van. Ezek után a játékosok az adott érzelmekhez társítva beszélnek a napjukról. Például: Ha a rózsaszínűt húztuk ki, ami ez esetben az örömöt jelképezi, ki kell fejtenie, hogy ebben a napban milyen öröm érte. A többi játékos körönként egyszer reflektálhat a társára, ennek kifejtésére három lehetősége van, amit kártyák szimbolizálnak.

1. elgondolkodtató kártya, ha ezt valaki „bedobja”, akkor egy másik szemszöget ajánl fel társának a pozitívabb irány kedvéért, vagy éppen finoman szembesítheti valamivel.

2. beszélj, még róla kártya segítségével rákérdezhet egy olyan dologra, ami nem teljesen világos a számára, vagy amit a beszélő a történetben egyáltalán nem említett meg, ezzel fejezheti ki érdeklődését.

3. megerősítő kártya,

 

biztatóan segíthet kifejezni, hogy miben értünk egyet társunkkal. Ha egy kör véget ért az időintervallumot ajánlott bővíteni, például: ha az előző körben az elmúlt napunkról beszéltünk, akkor a következőben az ezelőtti hetünkkel, hónapunkkal, vagy akár évünkkel kapcsolatban is megtehetjük ugyanezt. A társasjáték szinte bármilyen helyen alkalmazható, több játékvariációt is kitaláltunk (lásd: Játékszabály melléklet). A munkáról szinte csak pozitív visszajelzések érkeztek, sokan hálásak voltak, hogy tudtak egy kicsit beszélni önmagukról úgy, hogy van, aki érdeklődve hallgatja őket. Réka egy fotósorozatban fogalmazta meg ezt a témát, ami nem csak alkotófolyamat, hanem kísérlet is volt. Azt gyűjtötte, hogy ki melyik érzelmet szeretné megtestesíteni kamerája előtt, és hogy viseli el ezt az intim helyzetet. „Nem szándékoztam nevén nevezni a dolgokat, a modellek éles arcvonásait, karakterüket torzító áttetsző anyaggal vontam be, hogy ne csak őket halljuk meg, hanem azt, amit mondani akarnak, és megtestesítsék azt, amikor ezeket az érzelmeket elnyomjuk, burokba zárjuk és nem tudnak feltörni. A fentiekben említett kontrasztot úgy éreztem, hogy fekete fehér formában érem el leginkább.”- mondta. Ezek a fotók a játék kártyáin, és dobozán köszönnek vissza majd. Az installálás során a társasjátékot egy kerek asztalra helyeznénk középen a szívvel, mellé Réka fotóit kerülnének a falra illusztrációként. Felvetődött egy különleges „ szívbunki” elkészítésének az ötlete is. A földön lévő kerek szőnyeg színei és párnái az érzelmek színeit jeleznék, így mindenki megtalálhatja a helyét. Egy felfüggeszthető fűzfavesszőből font, kerek „szerkezetből” színes szalagok ereszkednének a játékosok háta mögé, finom hártyát vonva a külvilág, és a játékban részt vevők „szívtere” köré. Reméljük, hogy játékunk elnyeri az emberek tetszését és felhívja a figyelmüket a kapcsolatok fontosságára.

 

A projekt elnyerte a zsűri különdíját „Újító megoldás” kategóriában.