first part of logo 'Máš' first part of logo 'umělecké' first part of logo 'střevo' first part of logo '?'

BV: Szabad?

projekt adatai

pályázat címe: Szabad?
csapat neve: BV
iskola: Jaschik Álmos Művészeti Szakgimnázium és Technikum
felkészítő tanár(ok): Kóczán Gábor
pályázók: Bethlendi Borbála, Benkovics Virág
helyezés: nem ért el helyezést

 

Vajon mi vezethet ahhoz, hogy egymáshoz többé-kevésbé hasonló emberek, akik azonos kulturális és társadalmi közegben élnek, életük során egymástól akár teljesen eltérő világképet alakítanak ki? Mi alapján választjuk meg, hogy mivel azonosulunk, mivel vállalunk közösséget, illetve mit teszünk meg világnézetünk alapjának, mit tekintünk jónak, illetve rossznak? A külső tényezők mindenképpen rendkívül nagy befolyással bírnak gondolkodásmódunkra. Az emberek először a körülöttük lévő gondolatokkal, elképzelésekkel kezdenek el azonosulni. A fiatalkori szocializációban hatalmas szerep hárul a családra, ahonnan mintákat vehetünk át akarva, akaratlanul. Mindebben megjelenik a véletlen faktor is, az, hogy egyes gondolatokkal kapcsolatba kerülünk-e vagy sem. Ugyanakkor fontos az is, mennyire vagyunk nyitottak az új gondolatok befogadására, ami ma kifejezetten új nehézségeket vet fel; az interneten történő kommunikációban, tájékozódásban jellemzővé válik az azonos vélemények buborékba záródása, így az új elképzelések megismerésének, beépítésének lehetősége jelentősen csökken.

A DVD-k ezeket a folyamatot kívánják körüljárni a szabadság perspektívájából. A videókon egy-egy jelentős gondolkodó szabadság-értelmezése hallható. A szabadság, az ahhoz való emberi jog sok szempontból az emberiség egyik legfontosabb kérdése, jelentősége az idők folyamán nem csökkent. A néző ugyanakkor előzetesen nem tudja, hogy milyen értelmezéssel találkozhat az egyes felvételeken, így az első választását véletlenszerűen teszi meg, ami paralel azzal, ami egy fiatalember korai szocializációjára igaz. A valódi választás ezt követően következik be, hiszen eldöntheti, hogy azonosul-e azzal, amit hallott, és nem nézi meg a többi értelmezést, felfogást, vagy tovább megy, esetleg mindegyiket értelmezi és végsősorban a körülmények teljes tudatában hoz döntést arról, hogy egyetért-e a hallottakkal, revideálja álláspontját, vagy teljesen elutasítja őket.